Zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. oraz w 2024 r. w związku z sytuacją na rynku gazu, gospodarstwa domowe, które używają gazu do celów grzewczych mogą ubiegać się o zwrot podatku VAT za gaz.
Powyższe oznacza, że gaz musi być wykorzystywany do ogrzewania domu lub mieszkania. Zwrotu podatku VAT nie otrzymają więc osoby wykorzystujące gaz tylko w kuchni do gotowania, jak również ci, którzy podgrzewają gazem wodę użytkową.
Kolejnym warunkiem jest kryterium dochodowe:
2.100,00 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,
1.500,00 zł/os. w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
Korzystanie z gazu do ogrzewania domu czy mieszkania musi potwierdzić wpis do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Główne źródło ogrzewania musi być wpisane lub zgłoszone do CEEB do dnia wejścia w życie ustawy tj. do 21 grudnia 2022 r., albo po tym dniu - w przypadku wpisania lub zgłoszenia do CEEB nowych źródeł ogrzewania.
O przyznanie refundacji podatku VAT można się ubiegać po otrzymaniu, a następnie opłaceniu pierwszej faktury VAT dokumentującej dostarczenie paliwa gazowego w okresie 01.01.2023r. - 30.06.2024r.
Wniosek o refundację podatku VAT należy złożyć w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania w terminie do dnia 30 września 2024 r. lub w ciągu 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
Do wniosku o zwrot podatku VAT za gaz należy załączyć:
1. Fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych ze wskazaniem wysokości podatku VAT
2. Dowód uiszczenia zapłaty za ww fakturę.
3. Dokumenty stwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym, w tym odpowiednio:
- oświadczenia wnioskodawcy o dochodach członków rodziny osiągniętych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy, innych niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e, art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- w indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego.
4. W przypadku wpisu do CEEB dokonanego przez Zarządcę budynku w deklaracji zbiorczej, należy dostarczyć stosowny dokument lub zaświadczenie od Zarządcy potwierdzające iż dany lokal mieszkalny jest ogrzewany gazem ziemnym.
Przyznanie przez wójta refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji.
Odmowa przyznania zwrotu podatku VAT, uchylenie lub zmiana wysokości refundacji podatku VAT oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranej refundacji podatku VAT wymagają wydania decyzji.
Jeżeli wniosek zostanie złożony w okresie:
od 1 sierpnia 2023r. do 30 września 2024r. - uwzględnia się dochód gospodarstwa domowego osiągnięty za 2022 r.
W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku lub bez wymaganych dokumentów, osoba ubiegającą się o refundację zostanie wezwana do poprawienia wniosku lub uzupełnienia brakujących dokumentów w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Niezastosowanie się do wezwania skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
Wnioski należy składać:
- elektronicznie za pośrednictwem platformy e-PUAP po zatwierdzeniu ich podpisem elektronicznym lub z wykorzystaniem profilu zaufanego, poprzez aplikację mobilną Mobywatel,
- tradycyjnie (papierowo) wnioski będą przyjmowane w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Porąbce przy ul. Rynek 4 w Dziale Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego w godzinach pracy Ośrodka.
W przypadku składania wniosku w imieniu osoby trzeciej należy dołączyć pisemne upoważnienie wnioskodawcy do złożenia wniosku o refundację podatku VAT.
PROSIMY O PRAWIDŁOWE I UWAŻNE WYPEŁNIENIE WNIOSKU ORAZ O WPISANIE ADRESU POCZTY ELEKTRONICZNEJ, na który zostanie wysłana informacja o przyznaniu dodatku elektrycznego.
Pliki do pobrania:
Wniosek o wypłatę refundacji podatku VAT 2023 (PDF)
Wniosek o wypłatę refundacji podatku VAT 2024 (PDF)
Oświadczenie (PDF)
Klauzula informacyjna (PDF)